Ačkoli byl v tomto článku zmiňovaný výzkum proveden v americkém prostředí a jsou v něm popisovány marketingové praktiky amerických firem domnívám se, že lze výsledky aplikovat i na Českou Republiku…


Vědci z New York University College of Global Public Health a z University of Connecticut upozorňují na to, že etikety na dětských výživách a umělých mlécích označovaných jako Nápoje pro batolata mohou zmást rodiče. Ti na jejich základě věří v jejich zdravotní prospěšnost a nezbytnost pro dítě.

Studie publikovaná v únoru 2018 v časopise Preventive medicine se zakládá na předchozím výzkumu, který ukazuje, že marketingové praktiky výrobců mohou podrývat výživu velmi malých dětí. Pro podporu opravdu zdravých produktů vědci doporučili, aby FDA vydalo směrnici nebo navrhlo patřičné regulace a podpořilo tak pravdivé etikety na batolecích výživách a nápojích.

Batolecí nápoje označované pro děti od 9 měsíců do 3 let zahrnují 2 typy produktů: pokračovací výživy pro děti od 9 do 24 měsíců a batolecí mléka (pro dětí od 24 měsíců do 36 měsíců). Většina batolecích nápojů je složena primárně z práškového mléka, rostlinného oleje, kukuřičného sirupu a další sladidel a obsahují více sodíku a méně proteinů než samotné kravské mléko. Ačkoli marketing a etikety těchto produktů naznačují, že jsou prospěšné pro dětskou výživu a růst, Americká Akademie Pediatrů a Světová zdravotnická organizace doporučují, aby batolata od jednoho roku pila raději kravské mléko v kombinaci s konzumací zdravých potravin. WHO považuje batolecí nápoje za nepotřebné a nevhodné. Americká Akademie Rodinných Lékařů k tomu dodává, že tyto nápoje nemají žádnou výhodu oproti klasickému kravskému mléku a zdravé stravě.

Předchozí studie vyzdvihují fakt, že rodiče si díky nevhodné marketingové strategii firem dětské výživy vyrábějících myslí, že tyto produkty mají větší benefity než kojení. Zdravotníci začali upozorňovat na pochybná tvrzení těchto společností a označování produktů, včetně zpráv naznačujících jejich nezbytnost pro správný růst a mentální vývoj dětí. Firmy dokonce doporučují zmíněné nápoje jako výživové řešení pro děti, které jsou vybíravé v jídle.

Vědci prozkoumali americké zákony a regulace vztahující se na etikety – pro dětské výživy našli různé postupy a pro batolecí nápoje nenašli nic specifického. Následně navštívili obchody, sesbírali a ohodnotili batolecí nápoje včetně etiket, výživových hodnot a zdravotních tvrzení. Všimli si, že batolecí nápoje mají různá jména (batolecí výživa, batolecí nápoje, batolecí mléko nebo mléčný nápoj) – už to může být pro spotřebitele matoucí. Vědci dále zaznnamenali, že všechny batolecí nápoje na sobě mají alespoň jedno zdravotní nebo výživové tvrzení a takřka všechny jich měly hned několik. Některé dokonce obsahovaly vědeckou nebo odbornou podporu těchto tvrzení. Např. jedna ze značek prohlašovala, že jsou jejich produkty doporučované pediatry. A to i přesto, že Americká Akademie Pediatrů výslovně batolecí nápoje nedoporučuje. Ve skutečnosti tyto nápoje nikdy zdravotními experty doporučeny nebyly, jelikož neexistují žádné důkazy o jejich výživové nadřazenosti nad zdravou stravou a plným mlékem pro batolata.

Vědci zároveň srovnali batolecí nápoje a kojenecké nápoje stejné značky a zjistili, že většina batolecích nápojů využívá podobných barev, značení, log a grafiky. Tyto podobnosti zvyšují pravděpodobnost zmatení spotřebitele v souvislosti s jejich zdravotní prospěšností a rozdílností batolecích nápojů a kojeneckých výživ.

Na základě výsledků studie vědci apelovali na FDA, aby vytvořila směrnici či regulaci pro označování batolecích nápojů. Ta by mohla zahrnovat požadavek na výrobce, že pokud chce mít na výrobcích podobná tvrzení, musí konzultovat lékaře, používat odpovídající zdravotní a výživová tvrzení a jasně odlišit kojenecké výživy od pokračovacích mlék a batolecích nápojů. Vědci také volají po tom, aby výrobci např. přestali s praktikami neodpovídajícími regulacím FDA a expertů jako je používání diskutabilních zdravotních tvrzení a obrázků na lahvích.

„Batolecí nápoje jsou nepotřebné a mohou podrývat správnou výživu dítěte, přesto výrobci rozšiřují propagaci těchto výrobků. Proto je důležité, aby etikety byly jasné, transparentní a správné“

Dr. Pomeranz , vedoucí výzkumu

REFERENCE

New York University. “Toddler formulas and milks — not recommended by health experts — mislead with health claims: Study calls for improved labeling of toddler drinks, which lack the oversight of infant formulas.” ScienceDaily. ScienceDaily, 5 February 2018.

error: Content is protected !!